Crossbanden

Het leuke van motorcross is dat er vele type ondergronden zijn. Denk aan de harde klei circuits en het losse gele zand. Voor verschillende soorten zand zijn uiteraard verschillende type crossbanden.
De noppen van een crossband variëren in hoogte, breedte en hardheid. Een zachte band voor het losse zand. Medium voor een allround circuit en het harde rubber wordt gebruikt bij de hardere ondergronden.

Crossbanden speciaal voor halfharde en harde zandbanen

Vele tijdelijke circuits in Nederland, en een kwart van alle crossbanen hier, zijn op een (half) hardere ondergrond. Denk aan klei, gras of een maisveld. Hier zal de crossband zich niet diep in de ondergrond graven, waardoor er veel raakoppervlak gewenst is met het zand. Dit type band heeft een dikke lage nop die hard is van textuur. Hierdoor zal de band zich beter vastplakken aan de hardere ondergrond, wat resulteert in meer grip en betere levensduur.

Crossbanden voor (zware) zandcircuits

Wanneer je aan een buitenlander vraagt wat de Nederlandse circuits typeert zal hij waarschijnlijk zeggen het losse zware zand. Driekwart van de Nederlandse circuits zijn zware zandbanen met mul zand.
Voor dit type ondergrond is de ‘schoepenband’ uitermate geschikt. Deze band heeft een radiale hoge nop die zich in het zand kan zetten, waardoor je kan accelereren zonder wielspin. Het zachte rubber kan zich vormen zoals nodig is voor meer tractie.

Verschil in de cross voorbanden

De voorband van een crossmotor kent ook verschillende types. Er wordt onderscheid gemaakt tussen hard, medium en soft. Net zoals bij de achterband worden de ‘soft’ banden gebruikt voor het lossere zand en het hardere rubber wordt gebruikt op de hardere ondergronden. De noppen zijn harder om het inslijten op deze circuits tegen te gaan.


Overzicht van de MX-banden verschillen en werking van de band:

‘SOFT’ crossband

- Zware/ losse zand
- Hoge scherpe nop
- Zet zich in het zand

‘MEDIUM’ crossband

- Allround
- Afremmende nop
- Veelzijdige nop

‘HARDE’ crossband

- (half) harde ondergrond
- Lage brede nop
- Veel raakoppervlak

Binnenbanden

Op het gebied van binnenbanden wordt er onderscheidt gemaakt tussen ‘normaal’, dik/Ultra Heavy Duty en massief/mousse. Een dikkere binnenband wordt aangeraden wanneer er op harde circuits wordt gereden. Omdat hier de band meer te verduren heeft. In het losse zand is een ‘normale’ binnenband voldoende. Vele toppers/ wedstrijdrijders gebruiken mousse binnenbanden op harde circuits. Deze band is van massief schuim, gaat kort mee en lekrijden is niet mogelijk.

Bij het kopen van nieuwe crossbanden is het belangrijk om te letten op de volgende zaken:
- Wat is de zandsamenstelling?
- Wat is de grootte van mijn crosswiel?
- Kan ik de band zelf monteren?

whatsapp popup image
Voor vragen neem gerust contact met ons op! Wij helpen je graag verder.
Hoe kunnen wij je helpen?