Welke bandenspanning voor je supermotard op het circuit?
Bandenspanning supermoto
Als de bandenspanning ergens op nauwkeurigheid aan komt is het wel bij supermoto.
De spanning wordt altijd op bedrijfstemperatuur gemeten. Dat wil zeggen de temperatuur ná jouw sessie of nadat het een langere tijd in de bandenwarmers heeft gezeten.
Dit is per circuit en dag afhankelijk.
Gebruik hiervoor een goede en geijkte bandenmeter!
Banden aflezen
Aan de band is af te lezen wat er mis is aan jouw bandenspanning of afstelling van de motor.
Door te bekijken hoe de band afslijt kun je dus controleren wat je moet veranderen.
Check hiervoor de handleiding hier.
Bandenspanning zonder bandenwarmers
Bij start (koud) 1,7 bar
V+A*
Bandenspanning met bandenwarmers
Op temperatuur 1,9 bar V+A* bij een buitentemperatuur van <15° C
Op temperatuur 1,6 bar V+A* bij een buitentemperatuur van >15° C (Nooit lager dan 1,6 bar!)
Op temperatuur 1,65 bar V+A* bij een buitentemperatuur van >30° C
Bandenspanning bij regen/ nat asfalt
Het gebruik van bandenwarmers wordt afgeraden bij regen/ nat asfalt. De banden koelen door het water snel af. Je zult dan een paar minuten veel grip hebben en daarna kan de grip opeens weg zijn. Dit valt niet in te schatten wanneer dat het geval is.
De spanning hangt af van de hoeveelheid regen. Hoe harder de band staat, hoe groter het profiel wordt. Daardoor kan de band beter water afvoeren.
Als de spanning te laag is, heb je grote kans dat je het profiel van het achterband en voorband dicht drukt bij hard accelereren of hard remmen voor de bocht. Hierdoor verliest de band de capaciteit om de benodigde regen af te voeren en verliest het grip.
Circuit druk
Baan is opdrogend 1,8 – 2,0 bar
Baan is nat 2,0 – 2,1 bar
Bij regenval 2,1 – 2,2 bar
Bij harde regenval 2,2 – 2,5 bar
Voor al onze banden voor de supermoto, klik snel hier: Supermoto banden | SMX Racing
Al onze adviezen zijn gebaseerd op de ervaringen die wij hebben opgedaan in competitie verband en de informatie die wij hebben verkregen vanuit de Racing afdeling van Michelin zelf.
*Voor- en Achterbanden