Putoline Oil

Putoline Oil

Putoline Olie | Driven by technology

Sinds 1970 produceert Putoline olie voor motorvoertuigen. Jan Put begon met het produceren van smeermiddelen voor fietsen en bromfietsen. Echter door zijn passie over motorcross werd de selectie al gauw uitgebreid naar olie voor crossmotoren. Al snel wordt de naam Putoline bekend in de motorbranche. Hedendaags exporteert Putoline wereldwijd naar 40 landen en beschikken ze over het grootste assortiment smeermiddelen.

Onbekende historie van Putoline Oil

In eerste instantie was Jan Put klein begonnen in Alkmaar, later zijn ze verhuis naar Bladel. In Bladel hebben ze een heuse fabriek gehad waar de producten werden opgeslagen, verpakt en gedistribueerd.
Jan Put was sterk met zijn opzet en marketing van zijn producten. Hij was de eerste in die tijd die olie verpakte in verpakking die motor specifiek waren. Zoals Zundap olie, Kreidler olie, etc... ook met de juiste hoeveelheid voor een olie wissel.
Daarnaast waren er ook vele cross- en enduro teams die volledig gesponsord werden door Putoline Oil en in zijn kleuren reden. Jan Put kende daarom ook echt iedereen. In het crosswereldtje is Putoline ook een befaamd merk en groots binnen Nederland.

Door de drukte en groei kwam zijn broer meehelpen en na een aantal jaren hebben ze afscheid van elkaar genomen. Soms lijkt het dat het tot op de dag van vandaag de strijd gewoon doorgaat. Zijn broer heeft zijn eigen olie lijn opgezet, namelijk BO Motor-Oil.
In 1992 is Putoline voor het eerst verkocht aan Theo Kothuis en in 2008 heeft de grotere bekende olie fabrikant Kroon Oil het merk overgenomen om hun assortiment te versterken op vlak van tweewielers & motorfietsen. Sindsdien is Putoline Oil een echte specialist op vlak van motorfiets oliën en onderhoudsproducten.

Putoline Lubricants

Merknaam was bij de oprichting door Jan Put Putoline Lubricants en is in 2008 (door een overname) gemoderniseerd vervangen naar Putoline Motorcycle oils. Ontwerp van het logo is verder wel grotendeels gelijk gebleven.

Putoline oliën opbouw en samenstelling

Putoline Oil is specialist op vlak van motorfietsen. Hun gamma bestaat uit een speciale lijn die volledig is samengesteld voor cross / enduro motoren, straat motoren en scooters.
De opbouw van hun assortiment bestaat voor het crosssegment uit 1 half-synthetische olie en 2 vol-synthetische oliën.
De vol-synthetische (Full-synthetic) lijnen heten N-Tech & Ester Tech. De benaming komt voort uit de basis oliën die ervoor wordt gebruikt als de additieven die erin zitten en de half-synthetische lijn is de Off-Road 4.
Het is erg van belang om te weten dat motorfiets olie een totaal andere samenstelling heeft als een auto olie, omdat bij de moderne motoren een natte plaat koppeling in zit en kan gaan slippen bij gebruik van auto olie

Waarom is motorfiets olie duurder dan auto olie?
Wanneer moet ik de olie wisselen van mijn crossmotor?

De grootste reden dat een motorfiets olie duurder is dan auto olie is dat er in motorfiets oliën ongeveer 25% aan additieven in zit, welke in auto oliën een aanzienlijk stuk minder is. Daarom heeft een motorfiets olie een totaal andere samenstelling en moet geschikt zijn voor zeer hoog toerige machines, slechts 1,2lt carter capaciteit, veel meer tandwielen moet beschermen (die de olie ook kapot drukt) en een koppeling heeft die in hetzelfde olie draait. Daardoor wordt de olie warmer, vuiler en gaat het sneller stuk en moet het tijdig vervangen worden. Het is daarom van belang om niet te bezuinigen op olie en deze tijdig te wisselen. Voor een wedstrijd rijder kan dit na iedere wedstrijd dag zijn, snelle amateur rijder 1-3 uur en hobby rijder 2-5 uur. Ook kan je bij de oliewissel zien of er al iets stuk gaat in je blok, door slijpsel, stukjes aluminium, water of koelwater, brandstof verdunning of andere ongewenste zaken die eruit komen of aan je olieplug blijven vastplakken. Het is daarom ook altijd aan te raden om de filter(s) mee te vervangen.

Mengsmering 2T motoren, verschillen en de meng verhouding.

Voor de tweetakt motoren heeft Putoline 3 soorten meng smering: MX9, MX7 en MX5.
- MX9: Op Ester basis, vol-synthetisch en een vettere smering als de MX7 en MX5. Ideaal voor Top niveau rijders en rijders die het maximale rendement uit zijn/haar motor halen.
- MX7: Vol synthetisch op PAO basis, een hoogwaardige vettere smering voor competitie rijders en rijders die het maximale rendement uit hun motor haalt. Deze heeft samen met de MX9 extra additieven, zodat het bestand is tegen hogere drukken en temperaturen.
- MX5: Hoogwaardige basis mengsmering. Zeer geschikt voor de kleine hobby rijders en jongens die weten wat gas geven is. Ook geschikt voor de pitscooter, scooter of andere 'huishoudelijke' 2T verbrandingsmotoren.
De juiste mengverhouding is lastig te zeggen. Dit verschilt per rijder. Basis wat wij adviseren is 1:40, maar dit kan ook 1:60 zijn. Raadpleeg je onderhoudsboekje hiervoor. Zoals bij de zijspan wordt ook 1:100 gebruikt. Daarom is er niet echt een standaard hiervoor. Pak de verhouding die het beste past bij jouw motor en jouw rijeigenschappen.

Transmissie olie

Putoline heeft voor de crossmotor ook een speciale lijn transmissie oliën. Er wordt vanuit de fabrikant vaak gewoon motorfiets olie voor voorgeschreven, maar je kunt er ook de speciale transmissie olien van Putoline ervoor gebruiken; GP10, GP80, Gear light en ATF Dextron III.
- ATF Dextron III wordt geadviseerd voor de vol automatische motoren, denk aan de SX50, CR50, TC50, etc...
- GP10 (SAE 75w) voor gebruik tot 15 graden
- GP80 (SAE 80w) voor gebruik vanaf 15 graden
- Gaer Light voor de rijders die de koppeling veel gebruikt en de vingers op de hendel houdt tijdens het rijden.

Welke kettingspray moet ik gebruiken en wat zijn de verschillen?

Er bestaan vele soorten kettingsprayen. Putoline heeft 5 soorten, 4 als spray en 1 als blik.
- Tech Chain: Witte ketting wax. Vloeibaar op moment dat je het aanbrengt en droogt daarna volledig op. Trekt goed in de ketting en heeft een ceramische toevoeging. Hierdoor kan de kettingspray tegen hogere temperaturen en drukken.
- O-X Ring spray: Mooie vette kettingspray. Schuimt mooi op bij het aanbrengen, trekt er in en trekt daarna draden. Wordt veel gebruikt bij Enduro, zodat het vettigheid de mogelijkheid geeft om vuil en viezigheid eraf te gooien.
- DX11 spray: Het werkt net als WD40, mooi licht en transparant. Trekt er volledig in, droge kettingspray die de ketting, rollen en rubbers goed smeert. Trekt geen vuil aan en ideaal voor in het zand.
- Dry Tech: De laatste spray variant van Putoline. Nieuwste ontwikkeling en de meeste droge kettingspray. Het trekt er volledig in en droogt volledig op. Daarom is het niet waterafstotend en niet geschikt voor natte en regenachtige dagen. Na het afspuiten van je motor moet je de ketting ook gelijk opnieuw insprayen om roest tegen te gaan. Spray tijdig en vaak je ketting in. De Drytech laat enkel een film laagje achter (laag met een vaste vette soft) en droogt volledig op. Daarom blijft bij deze kettingspray je ketting volledig schoon en komt er geen vuil op.
- Chain Wax: Het 'ouderwetse' manier van je ketting vetten. Een blik vet die je eerst moet opwarmen, op een vuurtje of blik leeg maken in een oude friteuse. Nadat het warm is is het vet volledig gesmoten. Leg je ketting in de chainwax en laat het ongeveer 10 minuten 'koken'. Alle vuil kookt er dan uit en dringt het vet volledig tussen de rolletjes en holtes. Haal je ketting uit het vet en laat het ongeveer een half uur drogen/stollen. Dan is je ketting weer als nieuw en vol vet zoals het nieuw uit ver verpakking komt.
LET OP! CHAIN WAX IS ENKEL VOOR CROSS / OPEN KETTINGEN en niet voor O- W- X- & Z-ring kettingen!

Beste manier om de ketting schoon te maken is de speciale ontvetter van Putoline, Chain & Engine degreaser. Deze kan je vol op de ketting spuiten, zonder dat het kunststof of rubbers aantast. Laat het licht inweken, los schrobben met een kettingborstel en afspoelen met water. Indien nodig, herhalen.

Remvloeistof Putoline, Brembo of Motul?

Dot 4 is het meest bekende remvloeistof in de markt. Dot 3 is een oude variant en wordt heeeeeeeel af en toe in de auto's nog gebruikt, maar amper meer te krijgen. Dot 5.1 is een dunnere remvloeistof, voornamelijk geschikt voor motoren met ABS pompen. Maar het kan ook zonder problemen in rempompen gebruikt worden waar Dot 4 wordt voorgeschreven. Men denkt dat DOT5.1 een hogere droogkookpunt heeft. Dat is ook zo, maar die 5 graden gaat het verschil niet maken op race/competitie niveau. Alle remvloeistoffen zijn gebaseerd op Dot 4
DOT 5 bestaat uit, is paars van kleur en is op siliconen basis. Blijf van dit remvloeistof af! Het is niet geschikt voor de cross remsystemen en laat de rubbers in je remsysteem opzwellen, waardoor het kan gaan lekken! Vergis je dus niet in DOT5 en DOT5.1!

Wil je echt een remvloeistof die een hoge droogkookpunt heeft en jouw het gevoel en vertrouwen kan geven tijdens je wedstrijd of je manche? Gebruikt dan de race remvloeistof van Putoline URBF (Ultimate Braking Race Fluid) kookpunt van 328°C of van Brembo HTC64T met droog kookpunt van 355°C. Motul 660 heeft een droog kookpunt van slechts 328°C ook.
Wil je het beste van de beste en strikt de remvloeistof met het allerhoogste droog kookpunt? Dat is die van Brembo HTC64T met droog kookpunt van 355 graden

Het wordt aangeraden om de remvloeistof minimaal 1x per jaar te wisselen. Rij je wedstrijden of serieus door? Vervang het dan vaker of na iedere wedstrijd. Door warm/koud ontwikkelt zich condens in het remsysteem en gaat het kwaliteit van de remvloeistof achteruit, waardoor de remvloeistof niet meer zo goed presteert als dat het nieuw is.

Magura koppelingspompen vragen voor minerale koppelingsvloeistof. Let op dat je hier weer geen DOT4 / remvloeistof erin doet. Dit is weer een ander soort vloeistof.

Voorvork vloeistoffen en koelvloeistof

Putoline kent 2 soorten voorvork vloeistoffen. HPX R en Formula GP. Bij de Formula GP zit er een extra additief in om schuimvorming tegen te gaan. HPX R is een hoogwaardige vloeistof die ook zeer geschikt is voor hobby en amateur rijders.
Koelvloeistof voor cross motoren is de Coolant NF en Ice Cooler het beste. Coolant NF is de meest universele koelvloeistof die bestaat uit water en glycolen en 5-7% additieven. Gaat 3-4 jaar mee en kan je mengen met alle andere soorten koelvloeistoffen. Ice Cooler is een speciale koelvloeistof met extra koel eigenschappen. Wordt verkocht per 2lt. Ideaal voor motoren die extra koeling nodig hebben of dagen waarin de radiatoren snel dicht komen te zitten door zand en modder en de koeling puur afhankelijk wordt van de rijwind en koelvloeistof.

Onderhoudsproducten, lagervet en vetten

Naast vele oliën en vloeistoffen heeft Putoline Oil ook een zeer brede range aan spuitbussen, onderhoudsmiddelen en verzorgingsmiddelen.
Hierbij een korte selectie van de meest gebruikte producten en korte uitleg ervan: Siliconen spray poets als smeermiddel, zorgt dat het vuil niet goed op de motor blijft plakken of zorgt ervoor dat het oppervlakte glad blijft, 1001 kruipolie (WD40) van Putoline, die wel vet blijft en ook goed gebruikt kan worden om metaal op te poetsen, PTFE Cable Guard kabel smeer vloeistof voor het smeren van de gaskabel en koppelingskabel. Hiervoor heb je een kleine tool voor nodig, welke je ook kunt vinden in onze shop. Carburateur Cleaner zeer agressieve vuil oplosser, die het de grootste vuil en gom van brandstof los weekt, Remmenreiniger goede vuil oplosser en ideaal voor het verwijderen van vet en voor het schoonmaken en gangbaar maken van de remklauwen, Tyre fitting lube banden montage vet voor het makkelijk monteren en demonteren van je banden, Helm & crossbrill reiniger (helm & vizier reiniger), ideaal voor het reinigen van je crossbril en je helm. Verwijderd vuil en vieze geuren uit je helm. Maakt de lens van je crossbril ook mooi en krasvrij schoon.
Voor het reinigen en wassen van je motor heeft Putoline Put Off in 1lt en 5lt. Deze is geconcentreerd en kan verdund worden tot 1:5. Onverdund is het ook zeer geschikt om de bruine modderlaag van de kappen af te krijgen of het vieze rode zand uit bijvoorbeeld Belgie / Frankrijk.

Witte en blauwe lagervet, maar wat is het verschil?

Witte en blauwe lagervet zijn het meest gebruikte vetten. Binnen de crosswereld is het de blauwe lagervet (Racing Grease) het meest gebruikte. Het is watervast / waterafstotend en spoelt daardoor niet makkelijk weg bij het constant afspuiten van je motor. Ideaal voor de balhoofd lager, wiellagers, achterbrug lagers, prolink lagers, etc...
Witte lagervet (White action grease) is de meest universele lagervet. Het kan overal gebruikt worden en ook op de punten die we hiervoor besproken hebben.
Keramisch vet is voornamelijk bedoeld voor punten waar hoge temperaturen komen. Denk aan: Remklauw bouten,remklauw pennen en uitlaatbouten. Vervanger van de kopervet, kopervet is niet milieu en gezondheidsvriendelijk en wordt daarom steeds meer verbannen binnen de auto en motorfietsen wereld. Daarnaast is kopervet (koper) een geleide metaal en kan problemen geven met ABS systemen. Daarnaast wordt er bij crossmotoren steeds meer aluminium gebruikt en kopervet tast aluminium aan. Corrodeert het metaal en werkt in het metaal. Het kan er ook voor zorgen dat het bout waar kopervet op zit en in aluminium is gedraaid vast komt te zitten en breekt bij het los draaien. Binnen de motorbranche wordt daarom kopervet amper meer gebruikt en in de auto's kan het nog even door, omdat daar nog veel stalen componenten zitten.

Naast 600gr potten heeft Putoline de vetten ook in kleine handige meeneem tubes van 100gr

Luchtfilter schoonmaken en invetten

Lees hier alles over de Putoline Action fluid & Action cleaner

Welke olie voor mijn crossmotor en hoeveel moet er in?

Raadpleeg altijd je onderhoudsboekje of www.Putoline.com voor de juiste olie en hoeveelheid die voorgeschreven wordt voor jouw motor.

Artikelen 1 tot 12 van 61 in totaal

per pagina

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Artikelen 1 tot 12 van 61 in totaal

per pagina

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5